Taksim

5 mei 2006

Ik zit wat te schrijven terwijl we door de stad rijden.
   ‘You, where are you from? You french?’
   ‘I would like to be french,’ zeg ik.
   ‘You association, work for who?’ Interesse gewekt.
   ‘Yes association, work for me.’
   ‘For yourself?’
   ‘Yes, free association.’
   ‘Work for yourself very big enemy.’
   ‘Yes, biggest enemy.’
   ‘Biggest enemy is Jewish people,’ vindt hij.
   ‘No not Jewish people,’ antwoord ik, ‘all people.’
   ‘I like your style,’ zegt hij, ‘exactly like me.’ Hij steekt me zijn hand toe. ‘Taxi driver all around the world bad reputation.’
   ‘Makes it easier for you to become saintly,’ stel ik voor. We staan ondertussen stil.
   ‘I’ll pay you in euro’s.’ Ik geef hem tien euro, dat is zelfs tegen een schandalige wisselkoers nog inclusief een aardige fooi. Ik stap uit midden op Taksim, het Rembrandtsplein van Istanbul. De chauffeur controleert samen met twee collega’s het eurobiljet op echtheid.

Geef een reactie

