Werengouw

6 maart 2006

Op de Blauwbrug pik ik ’s nachts groepjes jongeren op. Een meisje staat mijn tarievenkaart te inspecteren en wil mee. Hoewel ik eigenlijk op anderen wacht besluit ik haar eerst nog even weg te brengen. Drie mensen stappen achterin, het meisje en twee jongens.
   Na minder dan honderd meter begint het meisje over geld, of de jongens straks een deel willen betalen. Ze weigeren alletwee, had ze hen maar niet mee moeten vragen. Het meisje dringt aan en wordt van twee kanten toegeschreeuwd.
   ‘Zo behandel je een dame toch niet,’ zeg ik naar achter.
   Stilte.
   Het meisje: ‘Anders stappen jullie maar uit.’
   We staan bijna stil voor een stoplicht om de tunnel in te gaan. Dat dit een autoweg is kan de jongens niks schelen, want ze stappen uit en rennen weg.
   Grote traanogen, ze stapt ook uit. Het is groen, auto’s achter me toeteren, beginnen me in te halen en de jongens rennen nog steeds over de weg.
   ‘Dennis!’ schreeuwt ze een paar keer en ze bazelt wat over hoeveel krijg je van me.
   ‘Zal ik je naar huis brengen?’ vraag ik. ‘Laat die twee toch zitten.’
   Een beetje verdwaasd komt ze voorin zitten en eindelijk rijden we veilig de tunnel in.
   Een van de jongens was haar vriendje en ze heeft hem zien zoenen met een ander.
   Ze wordt gebeld en er is iemand kwaad, omdat ze veel te laat thuis zal komen.
   Even is het stil en dan: ‘Vandaag is mijn verjaardag.’

Eén reactie to “Werengouw”

  1. Ali K Says:

    je moet echt ‘night on earth’ zien. Jim Jarmush.

    A.


Geef een reactie

